Stimuleringsvraag

Laat het voorbeeld toe om aspecten van een technisch proces te exploreren?

STEM Concretisering

Landelijk Techniektornooi

Tijdens het landelijk Techniek Toernooi in Nederland draait alles om acht spannende uitdagingen, twee per leeftijdscategorie. De doelgroep is kinderen tot en met 13 jaar.  Een school of buitenschoolse activiteit mag per leeftijdsgroep één team aanmelden; in totaal dus maximaal vier teams. Een team bestaat uit maximaal vier leerlingen en één volwassen begeleider. Dit schooljaar staat ‘Energie’ centraal.

Bij elke uitdaging hoort een lesbrief. Hiermee kun je de kinderen op de wedstrijd voorbereiden. De gratis lesbrieven worden geschreven door wetenschappers en onderwijsspecialisten, en voor publicatie uitgebreid getest. Je kunt de lesbrieven  downloaden.  Bij elke lesbrief hoort achtergrondinformatie.

Proweto

Het "Proweto-project" is een initiatief van het Provinciaal Instituut Lommel en heeft als doel jongeren te prikkelen voor wetenschap en techniek. Ondernemerschap wordt gestimuleerd via ontwerpend en onderzoekend leren waardoor jongeren hun mogelijke talenten binnen deze domeinen kunnen ontdekken en verder ontplooien.

Op www.proweto.be vind je informatie zowel voor basisonderwijs als voor secundair onderwijs.

Canadees voorbeeld secundair

Uit de review 'Goesting in STEM'

Het doel van het technisch proces is problemen oplossen door het ontwerpen en de creatie van succesvolle producten, systemen en omgevingen die voldoen aan specifieke behoeften. Techniek kan dus niet bestaan zonder context. Dit creëert de ideale setting voor projectonderwijs.

Een Canadees voorbeeld van projectonderwijs in de tweede graad secundair onderwijs:

In een school in Ontario (V.S.) wordt er door de leraren en leerlingen een lijst opgesteld van maatschappelijke noden die leven in de gemeenschap rond de school. Daaruit kunnen de leerlingen een project kiezen. Een groep meisjes koos een project in een bejaardentehuis. Samen met het personeel wordt gezocht naar de behoeftes die er zijn. In dit project werden er twee geselecteerd. Een eerste probleem was het verplaatsen van nat wasgoed. Dit leidde tot rugklachten bij het personeel. De meisjes moesten dus op zoek gaan naar een manier om het natte wasgoed te transporteren op een comfortabele manier. Een tweede vraag kwam van de rolstoelgebruikers in het bejaardentehuis. Zij hadden nood aan een tuintafel die zij konden gebruiken om planten te zaaien en te verpotten. In het artikel wordt uitgebreid beschreven welke stappen de leerlingen ondernamen om hun ontwerp te maken en te verfijnen en tot een afgewerkt product te komen. De leerlingen zijn zeer betrokken bij hun project en zien de zin ervan in: “Het is voordelig voor ons beide. Zij (de gemeenschap) krijgen iets dat ze kunnen gebruiken en dat ze nodig hebben, en wij (de leerlingen) doen ervaring op met het te maken, en er een volledig semester aan te werken.”