Welke betekenisvolle aanknopingspunten/verbanden zijn er met andere vakgebieden/leergebieden?

De sneeuwcontext en andere leergebieden

Situatieschets

Het had gesneeuwd, veel gesneeuwd. Op de speelplaats van ‘De Toverdoos’ lag wel 15 cm sneeuw. Het was speeltijd en de kinderen beleefden de tijd van hun leven. Meester Bert, de turnleraar, was samen met verschillende leerlingen van 5b, druk in de weer met het creëren van een sneeuwman. De leerlingen hadden snel afgesproken wie de grootste, de grote en de kleine bal zou rollen. Bij het op elkaar zetten nam de sneeuwman steeds grotere en grotere proporties aan. Uiteindelijk torende hij  boven de fietsenstalling uit. Meester Bert had het onmiddellijk gezien, het was ideale sneeuw, hij plakte goed.

Toen het belsignaal ging, hoorde juf Inge, de klastitularis van 5b, Fien zeggen: “Meester, hoe moet dat nu? We willen onze sneeuwman houden en morgen gaat het dooien, zeggen ze op de radio.” Sam, die naast Fien stond, ging er op in en opperde het idee om hem een wollen sjaal te geven. “Maar nee, hé meester,” antwoordde Fien, “ dan smelt hij nog sneller, veel te warm”.

“Ideaal,” dacht juf Inge en ze …

(Keogh, B. & Naylor, S. (2002). Concept Cartoons In Science Education : the ConCISE Project. Sandbach, Cheshire: Millgate House.

De Lange, J. (2009). Case study, the use of concept cartoons in the Flemish science education: Improvement of the tools and supporting learners' language skills through a design based research. ESERA proceedings 2009, Istanbul, Turkey)

Beeldactiviteit: Kunst in de sneeuw, sneeuw en kunst, ..  Zorg bijvoorbeeld voor een kunstige bescherming van de sneeuwman.

Muziekactiviteit: Koppel muziek aan een sneeuwlandschap.  Luister bijvoorbeeld naar dezelfde muziek in verschillende ruimtes, als dan niet met isolatie.

Schrijfactiviteit.  Vraag bijvoorbeeld hulp aan externen via mail.

Spreekactiviteit.  Laat de sneeuwman een verhaal vertellen.  Vertel wat je op de speelplaats meegemaakt hebt.  Stel het wetenschapsproject voor aan anderen (andere klassen, ouders, externen,...).

Drama/beweging.  Speel de week van de sneeuwman na in de les lichamelijke opvoeding.

Kunstig leren

Geometrische vormen leren benoemen dankzij kubistische werken..

Meer informatie op de website van het educatief kunstproject van vzw Start with ART www.startwithart.org

We ontwerpen en bouwen een dierentuin

Het OOL-model: Onderzoekend en Ontwerpend leren volgens het zevenstappenplan

De lessenreeks ‘We ontwerpen en bouwen een dierentuin’ bestaat uit vijf lessen. Tijdens les 1 worden onderzoeksvragen over wilde dieren verzameld, tijdens les 2 worden eisen opgesteld voor het dierenverblijf, in les 3 wordt het dierenverblijf ontworpen, tijdens les 4 wordt het dierenverblijf gebouwd en tijdens les 5 wordt het dierenverblijf gepresenteerd. Op basis van een bevraging, blijkt dat de leraar met deze aanpak een meer conceptuele diepgang kan bereiken. Daarnaast bemerkte de leraar dat er een versnelling is in de persoonlijke ontwikkeling (zelfstandigheid), het samenwerken met anderen, de betrokkenheid, het doorzettingsvermogen en het ontstaan van meer onderling vertrouwen. De leraar vindt wel dat deze manier van werken veel tijd vraagt. Het voordeel is echter dat er aan verschillende vakken tegelijk (wetenschap, techniek, rekenen en taal) wordt gewerkt.

Bekijk meer informatie over OOL en links naar uitgewerkte voorbeeldlessen.